Heeft u een B.V., V.O.F. of maatschap? Dan moet u zich registreren!
Sinds 27 september 2020 is het nieuwe UBO register in werking getreden. Het doel van het UBO register is het tegengaan van financieel-economische criminaliteit. Uitgangspunt is dat dit minder gemakkelijk plaatsvindt als de eigenaren van ondernemingen geregistreerd staan. Hoewel een overgangsregeling van 18 maanden was aangekondigd, heeft de Kamer van Koophandel inmiddels al vele brieven verzonden. Hierin wordt verzocht binnen 6 weken uw registratie af te ronden (zie voorbeeld hieronder).
Het registreren van de UBO’s van uw organisatie is verplicht. Een UBO is iedereen die meer dan 25% van de uiteindelijke eigendom of uiteindelijke zeggenschap heeft in bijvoorbeeld een B.V., V.O.F. of maatschap. Dit geldt ook voor stichtingen, verenigingen met een onderneming, C.V.’s en enkele andere minder voorkomende rechtspersonen.
Hulp bij de registratie
Twijfelt u of iemand binnen uw organisatie kwalificeert als UBO of zou u graag hulp ontvangen bij het doen van de UBO-opgave, dan helpen wij u daar graag bij.
Wij ontvangen graag van u een kopie geldig identificatiebewijs van de UBO(‘s). Voorkom fraude! Voordat u een kopie van uw paspoort of andere officieel legitimatiebewijs digitaal opslaat of verstuurt raden wij u aan gebruik te maken van de KopieID app van de rijksoverheid.
De UBO-opgave zelf doen
Indien u zelf de UBO-opgave doet kan dat door het stappenplan van de KvK te volgen, zoals dit staat aangegeven in de brief en op de website van de KvK. Ter aanvulling van ons dossier ontvangen wij graag van u een kopie van de ingediende registratie in het UBO register.
Schroom niet om even te bellen met uw contactpersoon binnen onze organisatie. Wij helpen u graag.